SUMMARY: |
Mica Renaștere din secolele XIII‐XIV a constituit o primă
revitalizare a culturii europene creștine, prin recuperarea
culturii clasice antice, înainte de furtuna Marii Renașterii.
Această perioadă reprezintă un moment de recapitulare a unei
întregi tradiții, prin operele unor părinți ai Bisericii, precum
Toma d’Aquino, dar și ale unei serii de erudiți, autori de tratate
enciclopedice care rezumau cunoștințele Antichității și Evului
Mediu, cum ar fi Brunetto Latini (maestrul lui Dante).
Cercetarea Irinei Mărginean investighează îmbinarea, am putea
spune anastomoza celor două culturi, cea antică și cea păgână,
propunându‐și să pună în evidență intertextul biblic din opera
unui autor emblematic pentru întreaga epocă, Francesco
Petrarca. Mai exact, ea urmărește cu acribie trimiterile pe care
poetul, dar și filosoful Petrarca le face la textele din Vechiul și
Noul Testament. Din opera acestuia autoarea se concentrează
asupra a trei scrieri, Secretum meum sau De contemptu mundi,
Canțonierul și Epistolae familiares. Deși și alte texte și tratate ar fi
putut fi luate în considerare, precum De vita solitaria sau De otio
religiosorum, cele analizate sunt simptomatice pentru felul în
care discursul religios se impunea asupra celui filosofic și
poetic, suferind însă la rândul său distorsiuni menite să exprime
personalitatea intimă a autorului. |