REZUMAT: |
DOI: https://doi.org/10.52257/978606370428
În cercetările din Științele Educației, prezentarea şi prelucrarea statistică a
datelor cercetării este esențială pentru a stabili dacă ipoteza cercetării se
confirmă sau nu, cât și pentru formularea concluziilor cercetării.
Procesarea datelor cercetării este un proces laborios. Astfel, după ce datele
cercetării sunt colectate, într-o primă etapă, ele sunt supuse unei prelucrări
primare care constă în analizarea, gruparea, clasificarea etc. acestora. Această
analiză va conduce la prezentarea datelor în tabele şi/sau reprezentări grafice
(diagrame) adecvate necesităților cercetării. Transpunerea în diagrame a datelor
statistice constituie, în multe cazuri, un mijloc de studiu avantajos, deoarece
oferă o imagine sintetică a fenomenelor studiate, înlesnește comparații între
fenomene, evidențiază caracteristicile lor (structuri, relații, tendințe, regularități)
și, eventual, conduce la identificarea unor anomalii, erori sau omisiuni în
datele originale. Diagramele nu sunt destinate să înlocuiască tabelele statistice,
ci să le completeze, făcându-le mai ușor de decodificat și de „lecturat”. |
|