REZUMAT: |
Întrebarea privind construcția memoriei colective, modul în care societățile se raportează la
trecut, ce fel de suporturi, instrumente și toposuri își construiesc în acest sens, ce actori
sunt implicați și ce procese parcurg, implică aspecte ale imaginarului social, culturii
politice sau sistemelor mediatice, necesitând deopotrivă o abordare transdisciplinară pentru
a putea cuprinde pe cât posibil aria acestui subiect. Răspunsul la această întrebare nu se
regăsește în lucrarea de față și constituie cu atât mai puțin un obiectiv al cercetării, cu cât
se evită pretenția exhaustivității în abordarea memoriei colective.
Cercetarea Construcţia filmică a memoriei colective. Ilegalişti şi Widerstandskämpfer în
filmele de ficţiune din perioada comunistă îşi propune abordarea doar a unui segment din
ceea ce se înţelege prin construcţia socială a realităţii mediatice, se restrânge deopotrivă
asupra unei comunităţi eterogene ale memoriei – luând în considerare preponderent
discursurile „specialiştilor“ (Gedächtnisspezialisten)1 – și se limitează asupra filmului de
ficţiune şi toposurilor privind „ilegalistul“ şi „luptătorul comunist în rezistenţă“
(kommunistischer Widerstandskämpfer) în perioada comunistă din România şi Republica
Democrată Germană. |
|