REZUMAT: |
Care este sensul negației apofatice? În viziunea Sfântului Dionisie Areopagitul
cred că trebuie să-l intuim la confl uența a trei termeni suprainteligibili2 preciși:
alteritatea, transcendența și excesul (infi nitatea). Pentru a înțelege corect
apofatismul Sfântului Dionisie, acești trei termeni trebuie gândiți într-o solidaritate
ontologică. Dintre aceștia, ultimul termen, care exprimă excesul, maximitatea
sau infi nitatea absolută, este cel care ne arată că transcendența și alteritatea
lui Dumnezeu în raport cu creația nu au nimic privativ, ba chiar exclud orice
privație, orice negație în plan ontologic. Dacă separăm acest sens infi nit afi rmativ
al excesului sau maximității de cele ale alterității și transcendenței, acestea din
urmă rămân fi e negative, fi e suspendate la egală distanță între afi rmație și
negație, și nu mai putem distinge apofatismul dionisian de cel neoplatonic (care
separă Unul de Ființă) sau de cel budist (nirvana).
|
|