REZUMAT: |
Jenő Janovics e, însă, o personalitate mult mai complexă
decât simpla însumare a rolurilor sale sociale și culturale, iar
volumul de față are excepționalul merit de a deschide drum
explorărilor istorice și interculturale de care publicul de limbă
română, fie el unul specializat sau nu, a fost privat în mod
tradițional, în primul rând din motive politice rău înțelese și
aplicate, în ultima sută de ani. Rezultat al unei cercetări de
amploare și substanță care a acoperit, în teza doctorală a Deliei
Enyedi, atât activitatea teatrală cât și pe cea antreprenorială și
cinematografică, Janovics. Cineast în generația 1900 se concentrează
însă, așa cum spune și titlul, asupra celor din urmă dintre
dimensiuni, punând în lumină, preponderent, avântul excepțional pe care l‐a luat producția de film în Cluj, în principal în intervalul
1913‐1920, sub directa coordonare a conducătorului Teatrului
Maghiar din orașul transilvan. |
|